Kokoonpano & säätö

Kokoonpano & säätö

[freebord_vimeo_main id='11368687' width='640' height='424']

Freebordin kokoaminen

Trukkien ja siteiden kokoaminen

Trukkien kiinnitys:

Tarvittavat työkalut: ristipäämeisseli ja 10mm kiintoavain.

1. Etsi dekin pohjasta 8 valmiiksiporattua trukinkiinnitysreikää.
2. Puhkaise kiinnitysreiät loppuun saakka grippiteipin läpi.
3. Aseta kahdeksan mustaa kiinnitysruuvia reikiin dekin yläpuolelta.
4. Aseta trukit kiinnitysruuveihin, keskirenkaat laudan keskustaa kohti.
5. Kiinnitä trukit tiukasti kiinnitysruuvien ja pulttien avulla, ruuvinpäät laudan pinnan tasolle saakka.

Siteiden kiinnitys:

Tarvittavat työkalut: ristipäämeisseli ja 10mm kiintoavain.

1. Etsi dekin pohjasta 4 valmiiksiporattua siteenkiinnitysreikää.
2. Puhkaise kiinnitysreiät loppuun saakka grippiteipin läpi.
3. Aseta neljä mustaa kiinnitysruuvia reikiin dekin alapuolelta.
4. Kiinnitä siteet kevyesti kiinnitysruuvien ja pulttien avulla.
5. Käännä siteet haluamiisi kulmiin. Jalat pysyvät paremmin siteissä miinuskulmilla.
6. Kiristä kiinnitysruuvit ja pultit, ruuvinpäät dekin pohjan tasolle saakka.
7. Aseta siteiden yläosat paikoilleen haluamaasi korkeuteen, ja kiinnitä ne tiukasti kirkkailla ruuveilla.

Freebordin säätö

Tarkista Freebordisi aina ennen kuin alat laskemaan. Tarkista renkaiden, dekin, trukkien ja siteiden kunto. Tarkista, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat riittävän kireällä. Muista tarkistaa myös renkaiden pultit ja kingpin-pultti. Laudan säädöillä on suuri merkitys laskemaan oppimisen ja laskun sujumisen kannalta. Jokainen laskija on erilainen. Tutustu seuraaviin säätömahdollisuuksiin löytääksesi parhaiten omaan laskutyyliisi sopivat säädöt.

Freebordin trukki

Freebordin ripustin

Trukit

Freebordin tärkeimpiä säätöjä on trukkien kireyden säätö. Tämä tehdään löysäämällä ja kiristämällä kingpin-pulttia. Pienetkin muutokset trukkien kireydessä vaikuttavat ratkaisevasti laudan käyttäytymiseen. Yleensä ottaen painavat laskijat pitävät trukkinsa kireämmällä kuin kevyet laskijat. Löysällä olevilla trukeilla on helpompi kurvailla leikkaavasti. Kireällä olevilla trukeilla on helpompi laskea suoraan ja liukua.

Säädä etutrukki takatrukkia löysemmäksi liukuunlähdön helpottamiseksi. Säädä trukit samaan kireyteen, jos lasket molempiin suuntiin. Tarkista trukit halkeamien varalta ja varmista, että trukit eivät ole taipuneet. Varmista, että keskirenkaiden pultit ovat kunnolla kiinni ja että niiden prikat ovat paikoillaan.

Keskirenkaan korkeus

Tehtaalta tullessaan Freebordissa keskirengas on kiinnitetty kauimmaiseen asentoon dekistä katsottuna. Keskirenkaan korkeus tulee säätää siten, että ilmassa olevan kantin ja maanpinnan väliin jää vähintään yksi sormenleveys. Mitä kauemmas dekistä keskirengas on kiinnitetty, sitä epätodennäköisempää kantin haukkaaminen on. Toisaalta mitä kauempana keskirengas on dekistä, sitä suurempi on laudan kallistus ja sitä vaikeampaa kantilta toiselle vaihtaminen on. Säädä keskirengasta lähemmäksi dekkiä sitä mukaa kuin kanttirenkaat kuluvat, jotta laudan kallistus pysyy vakiona. Mitä enemmän laudassa on kallistusta, sitä helpommin se liukuu. Aseta molemmat keskirenkaat aina samalle korkeudelle toisiinsa nähden.

Jos laudan kallistus tuntuu aluksi liian suurelta, kokeille siirtää keskirenkaita yhden pykälän verran lautaa kohti. Tämä vähentää laudan kallistusta mutta toisaalta kasvattaa kantin haukkaamisen riskiä. Kun laskutaitosi kehittyy, haluat luultavasti laskea niin suurilla kallistuksilla kuin mahdollista.

Siteet

S2-siteet


Varmista, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat sopivan kireällä. Älä ruuvaa niitä liian kireälle dekin sisään, koska tämä voi aiheuttaa murtumia dekkiin. Voit säätää siteiden kulmaa ja korkeutta saadaksesi haluamasi stanssin.

Kukin laskija voi kiinnittää siteet omien mieltymystensä mukaisesti. Jos valmiiksi poratut reiät eivät ole parhailla mahdollisilla paikoilla, laskija voi porata dekkiin uudet kiinnitysreiät saadakseen haluamansa stanssin. Freebord-dekit ovat jäykkiä ja kestävät ylimääräiset reiät.

Tukilevy

Tukilevy


Kun olet irrottanut tukilevyn dekistä, voit tarkistaa onko 360 astetta kääntyvä nivel rasvattu. Käytä nivelen rasvaamiseen vaseliinia. Älä käytä vesipohjaisia liukasteita, koska ne eivät ole yhtä kestäviä. Samalla voit tarkistaa, että kun epäkeskoakseli (cam axle) on keskiasennossa, keskirengas osoittaa suoraan eteenpäin. Tarkista myös, että akselin pää on munanmuotoinen ja ehjä.

Onko pivot-kuppi kunossa? Tarkista, että pivot-kuppi on yhä paikoillaan ja että se on ehjä. Puuttuva tai vioittunut pivot-kuppi vaikuttaa vakavasti laudan kääntymisominaisuuksiin.

Onko jousi paikoillaan? Aseta jousi takaisin oikealle paikalleen, tai ota yhteyttä freebord.fi -kauppaan varaosien tilaamiseksi. Älä yritä laskea ilman jousia!

Renkaat

Kanttirenkaat

Jossain vaiheessa renkaiden vaihto tulee väistämättä ajankohtaiseksi. Renkaat kestävät 2 viikosta 4 kuukauteen riippuen laskukertojen määrästä, mäkien jyrkkyydestä, asfaltin karheudesta liukumisen määrästä ja laskijan painosta. Monet laskijat liukuvat enemmän toisella kantilla kuin toisella. Siksi renkaiden paikkaa kannattaa aika-ajoin vaihtaa, jotta ne kuluvat tasaisesti.

Uusi rengas vs. kulunut rengas


Merkitse renkaisiin, mihin ne oli kiinnitetty. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi renkaiden paikkoja kannattaa kierrättää X-kuvion muotoisesti. Vaihda oikea eturengas vasemman takarenkaan kanssa ja vasen eturengas vasemman takarenkaan kanssa.

Keskirenkaat

Keskirenkaiden paikkoja ei yleensä tarvitse kierrättää. Jos kuitenkin huomaat toisen renkaan kuluvan toista nopeammin, vaihda niiden paikkoja.

Laakereiden huolto ja vaihto

Jos laakerit eivät enää pyöri kunnolla, niiden huoltamiseen on muutamia keinoja. Avattavat mallit kuten Bones Reds -laakerit voi avata, puhdistaa ja öljytä laakereille tarkoitetulla erikoisöljyllä. Laakerit, joissa avaamismahdollisuutta ei ole, voi kokeilla upottaa päiväksi moottoriöljyyn.

Kanttirenkaiden laakerien irrotus

Kanttirenkaiden laakerit


Irrota renkaankiinnitysmutteri. Irrota prikka ja laita se talteen mutterin kanssa. Nosta rengasta ylöspäin siten, että vain sisempi laakeri on yhä akselilla. Pyörittele ja ravistele rengasta siten, että rangas irtoaa ja laakeri jää akselille. Käännä rengas ympäri ja irrota toinenkin laakeri.

Keskirenkaiden laakerien irrotus

Keskirenkaiden laakerit


Irroita keskirenkaat ja yksi kanttirengas. Irrota keskirenkaan laakerit käyttämällä irrotuksessa apuna kanttirenkaan akselia.

Kanttirenkaan laakereiden kiiinnitys:

Aseta laakeri akselille. Ota rengas, ja työnnä se väärin päin laakerin ympärille. Ota rengas pois laakereineen. Laita sisempi prikka ja toinen laakeri akselille. Työnnä rengas oikein päin laakerin ympärille. Aseta ulompi prikka paikoilleen ja kiinnitä renkaan mutteri.