HISTORIA

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/clients/client2/web2/web/wp-content/themes/freebord_2011_July/functions.php on line 831

Yhtiö

”Kehittyminen ja innovaatio ovat käyttövoimamme. Vuosien kehityksen ja laskijoiden johtaman suunnittelun tuloksena Freebord on luonut laudan, joka käyttäytyy kuin lumilauta asfaltilla.”

Steen Strand perusti Freebordin vuonna 1996 opiskellessaan tuotesuunnittelua Stanfordin yliopistossa Palo Altossa Kaliforniassa. Steen halusi tuoda lumilautailun kaduille ja alkoi kehittää prototyyppejä rullalaudasta, joka pystyisi liukumaan ja pysähtymään kuin lumilauta. Hän patentoi keksintönsä ja alkoi koota ja myydä Alpha-Freebordeja autotallissaan San Fransiscossa. Noista ajoista Freebordit ovat lyhentyneet, keventyneet ja saaneet siteet pitämään jalat paikoillaan laskun aikana.

Suunnittelu ja prototyypit

Varhaiset Freebordit matkivat lumilaudan ulkoista muotoa ja pystyivät kurvailuun, mutta meni monta tuotesukupolvea ennen kuin Freebordit saivat jäljittelemättömän liukumiskykynsä. Steen ymmärsi, että laskun vakauttamiseksi keskirenkaat tarvitsivat niitä suoraan vetävän mekanismin (varhaisissa malleissa mekanismi oli sairaaloissa käytettävää kumiletkua) ja tavallista leveämmät trukit. ”Sen jälkeen kun yksi laskijoistamme vahingossa spinnasi laudan 180 astetta, ja kantti haukkasi, aloin suunnitella keskirengasta, joka pystyisi pyörimään 360 astetta”, kertoo Steen. ”Kun kokeiluversio toimi, rakensin kaksi 360 astetta pyörivää keskirengasta ja asensin ne testidekkiin, jota olin käyttänyt jo useissa aikaisemmissa prototyypeissä (siinä luultavasti oli sata porattua reikää erilaisten kokeilujen jäljiltä). Kokeilin monia erilaisia dekin muotoja ja kokoja mutta lopulta opin, että leveys, jäykkyys ja koveruus paransivat laskuominaisuuksia.”

Alpha 112cm oli ensimmäinen Freebordin tuotantomalli ja ulkomuodoltaan se muistutti lähinnä kutistettua lumilautaa. Alpha-mallia tehtiin myös 110cm pituisena, ja Alpha-malleilla oli hyvä laskea, mutta ne olivat painavia ja vaikeasti hallittavia yhä jyrkemmissä rinteissä, joihin laskijat niillä menivät. Niinpä vuonna 2001 aloimme tuottaa pienempiä, kevyempiä ja helpommin hallittavia 80cm mittaisia Xponent-dekkejä. Näihin dekkeihin oli jo kiinnitetty Skyhook S1 -siteet, jotka pitivät laskijan jalat paikoillaan ja antoivat lisää vääntöä käännöksiin ja liukumiseen. Näiden siteiden pohjalta on sittemmin kehitetty S2-siteet, jotka peittävät suuremman osan jalkaterästä ja ovat paremmin säädettävissä.

Vastauksena kasvavaan kysyntään ja laskijoiden palautteeseen, jossa toivottiin aggressiivisempaan laskemiseen sopivia lautoja, toimme markkinoille G3-trukit vuonna 2008. G3 trukit ovat Alpha-trukkeja vahvempia, kestävämpiä. Ne ovat myös hieman leveämpiä, mikä parantaa reaktiivisuutta. Nykyään Freebord-dekit ovat 75-85cm pitkiä, ja olemassa on myös bambusekoitedekki standardin 7-viiluisen vaahteradekin lisäksi. Leveitä dekkejä on myös saatavilla tarjoamaan lisää kääntövoimaa isojalkaisille laskijoille.

Freebord Suomessa

Freebord Finland on vuonna 2011 perustettu suomalainen osakeyhtiö, joka tuo maahan Freebordeja ja myy niitä verkkokaupassaan. Freebord Finland sai alkunsa yhtiön perustajan, Petri Savolaisen, vieraillessa Berkeleyn yliopistossa syksyllä 2010. Kampuksen mäkisyys sai Petrin kiinnostumaan alamäkirullalaudan hankkimisesta. Petri alkoi miettiä, miten rullalautaan saisi lisättyä jarrut ja hän törmäsi Freebordiin etsiessään netistä tietoja rullalaudalla jarruttamisesta. Petri meni ostamaan Freebordia itselleen Freebordin tehtaalta San Fransiscosta, mutta saikin sen sijaan demolaudan lainaan pariksi viikoksi ja autokyydin takaisin kotiinsa Berkeleyhin. Freebordilaisten ystävällisyys teki vaikutuksen, Petri tutustui heihin ja opetteli laskemaan Berkeleyn mäkisillä kaduilla. Pian syntyi ajatus maahantuonnin aloittamisesta, ja Freebord Finland aloitti toimintansa vuonna 2011 Petrin palattua takaisin Suomeen.

Arkistovideoita