Opi laskemaan

Opi laskemaan

Freebordilla laskeminen näyttää helpolta mutta ei ole sitä. Aloittelijana sinun on omaksuttava ajatus siitä, että lumilautailet asfaltilla, et rullalautaile. Aivan kuin lumilautailussa, Freebordilla laskemisen oppimiseen voi mennä useita päiviä tai viikkoja. Tämä pätee, vaikka olisitkin kokenut lumilautailija tai longboard-laskija. Vanhasta lautailutaustata on kyllä hyötyä, ja varsinkin ne joilla on sekä vahva lumilautailu- että neppistausta, voivat oppia laskemaan Freebordilla jo muutamassa tunnissa. Ole kärsivällinen ja varaudu muutamiin kaatumisiin. Opit kyllä laskemaan, kunhan harjoittelet tarpeeksi.



Laske turvallisesti:

  • Käytä aina suojavarusteita: kypärää, polvi-, kyynär- ja rannesuojia.
  • Tarkista asfaltti — halkeamat, kaivonkannet, vesi ja öljy vaikuttavat laudan liukumiseen.
  • Pidä paino ylärinteen puoleisella kantilla.
  • Tarkista laudan kunto aina ennen laskemaan lähtemistä.
  • Tunne taitotasosi, ja laske sen rajoissa.

Hyvä laskupaikka helpottaa oppimista. Yritä löytää spotti, jossa on:

  • Sileä asfaltti ilman halkeamia ja monttuja.
  • Leveä rinne.
  • Loivahko jyrkkyys — tarpeeksi jyrkkyyttä liikkeellä pysymiseen mutta ei tarpeeksi kontrollin menettämiseen.
  • Ei liikennettä

Esimerkiksi slalom-rullalautailijoiden suosimat spotit ovat hyviä harjoittelupaikkoja.

Opi kurvailemaan leikkaavasti:

  • Säädä trukit melko löysälle isosta kingpin-pultista. Säädä takatrukki hieman etutrukkia kireämmälle.
  • Etsi mukava stanssi. Huomaa kuitenkin, että jalat pysyvät siteissä helpommin miinuskulmilla. Varmista, että varpaat ja kantapäät ovat yhtä paljon laudan reunojen ulkopuolella.
  • Laske loivaa rinnettä kurvaillen vaihtamalla painoa määrätietoisesti kantilta toiselle. Pidä paino lujasti yhdellä kantilla seuraavaan kantinvaihtoon saakka.
  • Säädä trukit niin, että voit mukavasti kääntyä molempiin suuntiin. Painavat laskijat tarvitsevat kireämmät trukit kuin kevyet.
  • Jatka harjoittelua loivassa rinteessä kunnes leikkaava kurvailu sujuu mukavasti.

Opi liukumaan:

  • Säädä keskirenkaat mahdollisimman kauas dekistä käyttäen laudan mukana tulleita kuusioavaimia. Jos lauta tuntuu liian epävakaalta, voit käyttää toisiksi kauimmaista asentoa. Yleisenä sääntönä liukumista varten on, että sormen (n. 1,6 cm) pitäisi mahtua ilmassa olevien kanttirenkaiden ja maanpinnan väliin.
  • Ota mukava stanssi laudalla, ja keinuta sitä kantilta toiselle. Tällä tavoin keinuttamalla voit myöhemmin siirtää painoa kanttirenkailta keskirenkaille.”
  • Kurvaile leikkaavilla käännöksillä niin kuin ennekin. Älä laske suoraan. Kun kallistut käännökseen, siirrä hieman painoa kanttirenkailta keskirenkaille. Keskipakovoima työntää lautaa ulospäin ja vie sen liukuun. Tämä vaatii harjoittelua, joten ole kärsivällinen.
  • Pysy päättäväisesti yhden kantin varassa, älä jää välimaastoon. Pidä paino yhdellä kantilla, ja kääntyessäsi vaihda paino nopeasti toiselle kantille.
  • Pidä paino aina ylärinteen puoleisella kantilla. Jos paino karkaa alarinteen puolelle, kantti haukkaa.
  • Painon pitäminen etujalalla helpottaa liukuun lähtemistä. Älä kuitenkaan heitä laudan perää takajalan avulla puolelta toiselle vaan pyri tekemään käännös painoa siirtämällä.
  • Älä koskaan laske paino pelkkien keskirenkaiden varassa. Kantti haukkaa tällöin helposti samoin kuin lumilaudalla pohjan varassa laskettaessa. Harjoittelemalla opit muita tapoja laskea suoraan.

Hallitse vauhtisi. Aivan kuin lumilautailussakin, perustekniikoita on kolme:

  • Kurvaile laajoja kaaria.
  • Liu’u kääntyessäsi. Liukuminen jarruttaa aina jokin verran. Mitä enemmän liukuessa siirrät painoa ylärinteen puoleiselle kantille, sitä enemmän vauhtia menetät.
  • Tee powerslide eli käännä lauta 90 asteen kulmaan rinteeseen nähden ja nojaa voimakkaasti ylärinteeseen päin. Älä käytä tätä tekniikkaa liikaa, koska se on nopein tapa kuluttaa kanttirenkaat loppuun. Jarruta sen sijaan loivemmassa kulmassa siten että renkaat yhä pyörivät, niin renkaat kestävät pitempään.

Lisävinkkejä:

  • Mitä enemmän laudassa on kallistusta, sitä helpompaa liukuminen on. Monet aloittelijat pitävät suuren kallistuksen kanssa harjoittelua helpoimpana, vaikka lauta tuntuukin siten kaikkein epävakaimmalta. Jos lauta tuntuu liian epävakaalta keskirenkaan kauimmaisessa asennossa, voit kokeilla toisiksi kauimmaista asentoa. Tämä vähentää laudan kallistusta mutta tekee myös kantin haukkaamisen todennäköisemmäksi. Kun opit laskemaan paremmin, haluat luultavasti lautaasi mahdollisimman paljon kallistusta.
  • Kokeile erilaisia stansseja ja trukkien kireyksiä. Pienetkin muutokset vaikuttavat paljon laudan käyttäytymiseen, ja jokaisella laskijalla on omat mieltymyksensä. Säädä etutrukki takatrukkia löysemmäksi liukuunlähdön helpottamiseksi. Säädä trukit samaan kireyteen, jos lasket molempiin suuntiin. Pidä aina keskirenkaat samalla korkeudella toisiinsa nähden.
  • Jos usein spinnaat tahattomasti 180 astetta, siirrä painopistettäsi eteenpäin.

Renkaiden kuluminen:

  • Sitä mukaa kun kanttirenkaat kuluvat, siirrä keskirenkaita lähemmäs dekkiä laudan kallistuksen pitämiseksi vakiona.
  • Useimmilla laskijoilla ensimmäisenä kuluu loppuun takakantin puoleinen takarengas. Kierrätä renkaiden paikkoja X-kirjaimen muotoisessa kuviossa, niin ne kuluvat tasaisemmin.
  • Vältä renkaiden loppuunkulumista välttämällä liukuja, jotka ovat kohtisuorassa menosuuntaan nähden. Liu’u sen sijaan pienemmässä kulmassa, jotta renkaat pysyvät pyörivässä liikkeessä ja kuluvat tasaisemmin.
  • Kovemmat renkaat (82A, 86A) liukuvat helpommin, kestävät pitempään ja kuluvat harvemmin puhki. Pehmeämmät renkaat (78A, 74A) pitävät paremmin leikkaavissa käännöksissä.