Mikä Freebord on?

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/clients/client2/web2/web/wp-content/themes/freebord_2011_July/functions.php on line 831

Missio

Freebord syntyi halustamme lumilautailla ympäri vuoden. Niinpä suunnittelimme laudan, joka käyttäytyy asfaltilla lumilaudan tavoin. Kun alkuperäinen tavoite oli saavutettu, tavoitteeksi tuli Freebordin tekeminen entistäkin paremmin hallittavaksi. Freebordilla voi kurvailla, liukua, hidastaa ja pysähtyä lumilaudan tavoin. Freebordilla voi laskea aivan niin hiljaa tai aivan niin kovaa kuin rinne ja taidot antavat myöten. Freebord sopii sekä jyrkkien rinteiden valloitukseen että rentoon kruisailuun loivilla jalkakäytävillä. Freebordin hallittavuus antaa laskijalle vapauden laskea haluamallaan tyylillä haluamassaan paikassa.

freebord

Freebordin rakenne

Freebordin dekki muistuttaa suurehkoa skeittilaudan dekkiä. Laudan alla on leveisiin trukkeihin kiinnitettynä neljä tavanomaista longboardin rengasta. Nämä kanttirenkaat simuloivat lumilaudan kantteja ja mahdollistavat leikkaavan kurvailun. Näiden neljän kanttirenkaan lisäksi Freebordissa on kaksi 360 astetta kääntyvää keskirengasta. Nämä renkaat simuloivat lumilaudan pohjaa ja mahdollistavat liukumisen kaikkiin suuntiin. Keskirenkaiden ansiosta vauhdin hidastaminen ja pysähtyminen on Freebordilla mahdollista samaan tapaan kuin lumilaudalla. Freebordiin kuuluvat oleellisena osana myös siteet, jotka parantavat entisestään laudan hallittavuutta.

freebord

Freebordin Trukit

Freebordin G3-trukit koostuvat ripustimesta (hangar) ja tukilevystä (base plate) samoin kuin perinteisetkin rullalaudan trukit. Ripustin on pidempi kuin tavanomaisissa trukeissa mutta sen funktio on sama.

Freebordin ainutlaatuiset laskuominaisuudet johtuvat 360 astetta kääntyvistä keskirenkaista, jotka on kiinnitetty trukkien tukilevyihin. Keskirenkaat on sijoitettu kanttirenkaita lähemmäs maata, mikä synnyttää lautaan kallistuksen (rocker). Freebord keinuu keskirenkaan yli toisen laidan kanttirenkailta toisen laidan kanttirenkaille, ja jommankumman laidan kanttirenkaat ovat aina ilmassa. Kanttirenkaiden ja keskirenkaiden yhdistelmän ansiosta Freebord pystyy sekä leikkaaviin että liukuviin käännöksiin.

Kun laskija siirtää painopisteen joko etu- tai takakantille, vastakkaisen kantin kanttirenkaat ovat irti maasta, ja lauta voi liukua ilmassa olevan kantin suuntaan. Tämä mahdollistaa lumilautamaisen vauhdin hidastamisen ja pysähtymisen.

freebord

S2-siteet

Freebordin S2-siteet on kiinnitetty dekin päihin. Lumilautasiteiden tavoin S2-siteet mahdollistavat tarkemman laudanhallinnan ja tekevät kantilta toiselle siirtymisestä nopeampaa ja varmempaa. Siteiden ansiosta kanttaamiseen voidaan käyttää myös enemmän voimaa, mikä mahdollistaa leikkaavat käännökset ja tehokkaan vauhdinhallinnan.

Siteiden kulmat ja korkeus ovat säädettäviä, mikä mahdollistaa stanssin säätämisen halutuksi. Toisin kuin lumilautasiteet, S2-siteet eivät lukitse jalkoja lautaan, vaan laskija voi hypätä pois laudalta aina tarvittaessa.